Curacao- hienoja rantoja, värikkäitä rakennuksia ja paljon tekemistä

Meidän lento Curacaolle laskeutui aamulla jo ennen klo 8, joten meillä oli paljon aikaa ennen kuin saisimme hotellihuoneen. Otettiin lentokentältä vuokra-auto alle ja lähdettiin tutustumaan saaren. Ajettiin ensin kohti Westpuntia. Ajateltiin aluksi, että olisi voinut käydä Christoffel parkissa, mutta emme sitten sinne jostain syystä menneet. Ajettiin siitä vaan ohi ja päädyttiin tälle Klein Knip rannalle.

Klein Knip

Meidän vuokra- auto, Kia Picanto kuvattuna Playa Santa Cruz rannalla.  Autolla oli ajettu vain 51 000km ja vaihdelaatikosta kuului jo uskomattoman paljon erilaisia ääniä. Puhumattakaan, muista auton lukuisista äänistä….

Käytiin katselemassa eri rantoja, joita Curacaolla on paljon. Aivan yhtä hienoja rantoja me ei täältä löydetty, kuin vaikka Aruballa oli, mutta kivoja pikku rantoja löytyi useita. Osassa oli enemmän ja osassa vähemmän ihmisiä. Kokomo beachille me pysähdyttiin juomaan cappuchinot, istuskelemaan ja nauttimaan auringosta.

Flamingo Sanctuary Sint Willibrordus. Pysähdyttiin tien varteen katsomaan flamingoja.

Puolenpäivän aikaan käytiin hotellilta kysymässä moneltako saisi huoneen ja siellä oltiin todella tarkkoja sisäänkirjautumisajasta, aikaisintaan klo 15. Tavarat me saatiin onneksi jättää hotellille säilytykseen ja auto parkkihalliin, kun lähdettiin tutustumaan kävellen pääkaupunki Willemstadiin.

Queen Juliana Bridge, jonka yli ajoimme autolla muutaman kerran.

Meillä oli siis kolme tuntia aikaa tutustua kaupunkiin, ennen kuin saisimme huoneen. Päätettiin käydä Otropundan puolella katsomassa jo valmiiksi itsepalvelupesula, missä voidaan käydä pesemässä vaatteet ja paljonko se maksaa. Pieni koneellinen maksoi 11 Florinttia ja siellä pystyi maksamaan myös luottokortilla. Loppu aika käveltiin vaan ympäriinsä ihmetellen kaupunkia ja päädyttiin myös syömään lounas. Huone me saatiin vasta klo 15.30.

Illalla käytiin vielä ravintolassa syömässä ja ihailemassa auringonlaskua Queen Emma Bridgella.

Meidän hotelli City suites & Beach Hotel sijaitsi Pundan puolella. Siellä näkyi paljon enemmän turisteja, kuin Queen Emma Bridgen toisella puolella Otropundassa. Hotelli sijaitsi hyvällä paikalla ja siitä oli lyhyt kävelymatka jokapuolelle kaupunkia.

Meidän hotellihuone.

Näköala meidän huoneesta.

Seuraavana päivänä lähdettiin kiertämään saaren itäpuoli ja käytiin myös turistien suosimassa Jan Thielissa. Eipä tuosta reissusta juuri mitään saanut irti. Mielenkiintoisempi oli ehdottomasti saaren toinen puoli, mihin oltiin tutustuttu edellisenä päivänä. Ajettiin Kokomo Beachille uimaan, snorklaamaan ja syömään lounas. Sieltä sitten supermarketin kautta hotellille, pyykit reppuun ja kävellen Otropundan puolelle pesulaan!

Kokomo Beach

Laundromat City Home

Otropundan puolella huomasi, että viikonloppu ja perjantai-ilta oli saapunut. Ihmisiä oli paljon kaduilla pullo tai lasi kädessä. Baarit rupesi täyttymään paikallisista ja joka puolella kuului kovaäänistä puhetta. Turisteja ei juuri meidän lisäksi näkynyt missään ja hetken jo mietin, että kuinkahan turvallista täällä on. Aina kun on isommista väkijoukoista ja humalaisista kyse niin pieni varovaisuus ei ole pahasta. Hyvin selvittiin,  pyykit saatiin pestyä ja päästiin turvallisesti hotellille. Kävi vielä niin, että just kun saavuttiin Queen Emma Bridgelle niin se meni kiinni. Ei jääty sitten märät pyykit repussa odottamaan sillan aukaisua, vaan mentiin laivalla yli Pundan puolelle.

Aamulla heräsin huonoon oloon ja mahakipuun. Joka askeleella otti mahaan kipeää. Niinhän siinä sitten kävi, että melkein koko päivä makoiltiin hotellihuoneessa Netflix ja Viaplay kaverina. Aamupalalla me käytiin hotellin alakerrassa sijaitsevassa ravintolassa, päivällä mies kävi hotellin vieressä olevassa mäkissä hakemassa ruokaa( mulle pelkkä vaniljapirtelö) ja käytiin kävelemässä n.500m lenkki.  Kaikki mitä laitoin suuhun, tuli saman tien uloskin. Tuli täysin pakollinen lepopäivä. Vaikka kuinka teki mieli lähteä ulos tutkimaan kaupunkia, niin pelkästään tuo lyhyt 500m lenkki teki niin tuskaa, että pakko oli vain pysyä paikoillaan. Eipä ole koskaan ennen käynyt matkoilla näin. Luulen, että sain edellisenä päivänä gluteenia jostain ruoasta…

Huone piti luovuttaa klo 11 ja mietittiin mitä tehdään ennen lennon lähtöä, johon oli useampi tunti aikaa. Tulin kumminkin siihen tulokseen, koska mun vointi ei edelleenkään ollut kummoinen, että ajetaan suoraan vaan lentokentälle. On ainakin vessat lähellä! Onneksi tuli ladattua Netflixistä ja Viaplaysta paljon leffoja ja sarjoja! En kyllä tiennyt, kun kotona niitä latasin, että tällä reissulla ihan noin paljon tulisi vietettyä ruutuaikaa. Onneksi tämä päivä oli jo olon puolesta vähän parempi, eikä tarvinnut jännittää kuinka lennolla pärjää.

Nyt on ABC- saaret nähty ja kierretty. Lyhyt yhteenveto on, että kaikki saaret oli keskenään erilaisia ja jokaiselta saarelta löytyy varmasti jokaiselle jotain. Jos vaan mahdollista ja tulee tilaisuus, niin kaikkiin saariin kannattaa käydä ehdottomasti tutustumassa. Aurinko paistoi, lämmintä oli ja ilman ihanaa tuulta kaikilla saarilla olisi ollut kyllä todella kuuma. Pitkänhihaista paitaa ei todellakaan tarvittu:) Ötököitäkään ei tavattu millään saarella, vaikka jossain niistäkin varoitettiin.

Aruballe voisi palata pelkästään upeiden rantojen takia. Bonaire oli taas ehdottomasti pienin ja rauhallisin saari. Curacaoa odotin näistä saarista eniten ja jollain tapaa se oli pettymys. Tiedä sitten, oliko jo havaittavissa matkaväsymystä, liian paljon nähtävää lyhyen ajan sisällä vai mistä lie kysymys, mutta joku jäi tällä saarella saavuttamatta.