Turun Linna, Vanhalinna ja Olkiluodon vierailukeskus- niistä oli meidän viikonloppu tehty

Miten me päädyimme viettämään viikonlopun Turussa?

Pari kuukautta sitten tajusin yksi ilta, että en ole koskaan käynyt Turun linnassa ja samalla selvisi, ettei myöskään mies ole siellä käynyt. Joten tuumasta toimeen ja selvittämään milloin mulla olisi seuraava vapaa viikonloppu ja mahdollisuus lähteä reissuun. Sitten etsimään mistä löytyisi mahdollisimman halpa hotelli kyseiselle ajalle. Siitä lähti sitten ajatus, että mennään tutustumislomalle Holiday Club Caribiaan. Viikonloppu eli pe-su maksoi 100€ ja aamupala sekä kylpylän vapaa käyttö kuului myös tuohon hintaan. Mielestäni todella halpa hinta viikonlopusta. Ainut miinus tuossa tutustumislomassa on, että pitää käydä kuuntelemassa n. 2h Holiday Club- esittely, mutta sehän se tutustumisloman idea on. Meillä oli se vartattuna lauantai aamulle klo 10.

Turku ei ollut mulle entuudestaan millään tavalla tuttu kaupunki. Kerran olen siellä yhden yön yöpynyt Power Cupin takia ja mitä nyt ollaan sieltä laivalle lähdetty. Siinä lyhkäisyydessä mun kokemukset Turusta.

Perjantaina lähdettiin töitten jälkeen autolla kohti Turkua. Matkalla mulle soitti nainen ja kertoi, että meidän Holiday Club- esittelyaika lauantailta oli sairastapauksien vuoksi peruttu. Illalla oltiin perillä vasta kahdeksan maissa, joten eipä me muuta keretty/jaksettu tehdä, kun käydä syömässä hotellissa olevassa O´learys ravintolassa. Mikä oli virhe. Mun annoksen ranut oli raakoja ja hamppari kylmä. Mutta mulla oli niin kova nälkä, etten jaksanut edes antaa palautetta annoksesta ja söin sen mukisematta.

Meidän hotellihuone oli ihan kiva ja siisti. Vähän pieni, mutta hyvin siinä viikonlopun vietti.

Lauantaiaamuna olikin sitten kiva herätä kunnon sateeseen. Siinä sitten ihmeteltiin, että mitä tehdään. Suunniteltu Holiday Clubin esittelykin oli kerta aamulta peruttu. Meidän oli tarkoitus kävellä hotellilta Turun Linnaan, mutta tuossa sateessa ei voinut kävellä edes autolle! Sadetutka näytti, että sade pitäisi pienen tauon puolenpäivän aikaan, joten mulla oli hyvää aikaa googlailla, mitä kaikkea Turussa voi sadepäivänä tehdä.

Me päätettiin lähteä ajamaan Hämeen Härkätie, jonka varressa sijaitsee Liedon Vanhalinna. Sadekkin loppui sopivasti perille päästyämme ja päästiin kipuamaan Linnavuorelle kastumatta.

Seuraavaksi ajettiin katsomaan Nautelankoskea. Alueella sijaitsee myös Nautelankosken museo, mikä ei ollut sillä hetkellä auki. Siellä on myös lyhyt luontopolku, mikä kiertää joen molemmilla puolilla, mutta me ei sitä lähdetty kiertämään. Me päädyimme vaan katselemaan koskea.

Tästä ajoimme suoraan Turun Linnaan, mikä oli koko viikonlopun kohokohta ja matkan tarkoitus. Kävi vielä niin hyvä tuuri, että saimme auton parkkiin aivan linnan viereen 2h kiekkopaikalle. Turun Linna oli kyllä mielenkiintoinen paikka. Olin yllättynyt kuinka iso se loppujen lopuksi oikein olikaan ja mitä kaikkea se piti sisällään. Itseäni jäi eniten mietityttämään, että miten ihmeessä siellä on pärjätty talvisin. Ehdottomasti näkemisen arvoinen paikka!

Ajateltiin vielä käydä tutustumassa Turun Tuomiokirkkoon. Siellä oli menossa jotkut kuvaukset, joten meidän vierailu jäi lyhyeen. Olin ladannut puhelimeen vielä mobiiliopastuksenkin, mutta en sitä sitten koskaan päässyt kokeilemaan.

Tältä päivää rupesi olemaan Turku nähty. Hetki oltiin vielä kaupungilla, käytiin syömässä ja sitten hotellille uimaan ja saunomaan.

Sunnuntaiaamuna lähdettiinkin sitten kotia kohti, muutaman mutkan kautta. Matkalla tuli vastaan Olkiluodon vierailukeskus, mistä en ollut ikinä edes kuullutkaan. Ei muuta kuin sinne tutustumaan. Oli vähän outo olo, koska siellä ei ollut ketään muuta kuin me. Ei nähty edes henkilökuntaa, mikäli siellä sellaista paikalla oli. Sisäänpääsy sinne oli ilmainen. Paikka oli todella mielenkiintoinen, näyttely hyvin järjestetty ja hienosti toteutettu. Kannattaa käydä tutustumassa, vaikka ydinvoima ei olisikaan tuttu aihe.

Ulkona kiersi myös lyhyt havaintopolku. Aikuiselle polun kiertämisessä ei juuri mitään ihmeellistä ole, mutta lapsille varmasti ihan kiva.

Ajettiin vielä Eurajoen varressa Irjanteen kylässä sijaitsevan Faltunkosken Sahan kautta kotia. Vieressä sijaitsee myös Irjanteen kirkko sekä matonpesupaikka. Suomessa riittää kyllä tekemistä ja näkemistä, joten tähän oli hyvä lopettaa tältä erää kotimaahan tutustuminen.