Christmas wonderland-Berliinin joulumarkkinat

Rakastatko joulua? Tykkäätkö fiilistellä jouluista tunnelmaa? Haluaisitko maistella paikallisia herkkuja ja nauttia kuumia juomia ulkosalla? Viehättävätkö jouluvalot silmiäsi? Ja jos vielä tykkäät matkustaa, niin suosittelemme suuntaamaan kulkusi joulumarkkinoille. Berliinin kymmenet joulumarkkinat ovat oiva paikka aloittaa joulun fiilistely.

Kävimme läpi yhteensä kuudet eri joulumarkkinat. Tässä listaus niistä meidän mielestä paremmuusjärjestyksessä.

Berliner Weihnachtszet: Nämä joulumarkkinat sijaitsevat Rotes Rathausin edustalla ja ne tunnetaan jo kauaksi näkyvästä maailmanpyörästä. Ihanan tunnelmallinen illalla. Siellä oli myös luistelukaukalo keskellä markkinoita. Markkinat sijaitsee TV-tornin vieressä. Näissä kaikissa toreissa oli samankaltaisia tuotteita myynnissä kuten: erikokoisia pipareita, suklaalla kuorrutettuja hedelmiä ja marjoja, suolaista purtavaa esim. makkaroita ja hodareita, kuumia juomia (ekalla ostolla ostit juoman ja pantillisen mukin, mukin kanssa sai kävellä pitkiinsä ja täyttää sitä haluamassaan kojussa) sekä joulukoristeita, valoja, pipoja ja muuta matkamuistokrääsää.

TV-torni

Alexanderplatz: Ehdottomasti yhdet parhaista joulumarkkinoista Berliinissä. Tänne on helppo saapua mistäpäin kaupunkia tahansa. Markkinat sijaitsevat TV-tornin toisella puolella (junaradan toisella puolella) verrattuna ensimmäisenä mainitsemaamme joulutoriin. Melko isot ja monipuoliset. Lapsille oli ehkä eniten aktiviteettejä täällä (luistinrata, karuselli ja näyttävät koristeet). Ihmisiä oli kyllä todella paljon. Pieni miinus, että joulumarkkina-alueen läpi meni ratikkaraiteet ja siten myös ratikat. Ruoka- ja varsinkin juomakojuja on aika paljon ja ne olivat kaikki täynnä ja osassa oli pitkiäkin jonoja.

Gendarmenmarkt: Maksuton sisäänpääsy klo 11-14, sen jälkeen pääsymaksu yli 12-vuotiaille 1€, josta osa menee hyväntekeväisyyteen. Laukuille tehdään turvatarkastus ennen alueelle menoa, eikä sinne pääse isojen reppujen tai matkalaukkujen kanssa turvallisuussyistä. Joulumarkkinat sijaitsevat aukiolla, jota reunustavat Berliinin konserttitalo sekä ranskalainen- ja saksalainen tuomiokirkko. Konserttitalon edessä oli esiintymislava, missä järjestetään konsertteja ja pientä ohjelmaa. Näistä joulumarkkinoista tuli mielikuva, että ne olisivat olleet astetta tyylikkäämmät ja elegantimmat kuin muut.

Breitscheidplatz, Zoologischer Garten: Täällä ruokavalikoima oli melko laaja ja ehkä jopa kattavin. Tai sitten allekirjoittaneella on ollut jäätävä nälkä, mikä teki tepposet ja huomio kohdentui eniten juuri ruoka- ja juomakojuihin. Täällä oli muutama vuosi sitten tuhoisa terrori-isku ja tänäkin vuonna tori jouduttiin tyhjentämään uhkaavien henkilöiden vuoksi. Tämä ei tapahtunut onneksi silloin, kun me olimme siellä. Näille markkinoille satuimme puoli vahingossa. Olimme palaamassa hotellille päin bussilla pettyneinä ja nälkäisinä Charlottenburgin markkinoilta. Näimme tämän torin juna-aseman vieressä, mistä meidän piti jatkaa matkaa paikallisjunalla. Emme tienneet etukäteen näiden markkinoiden surullisesta historiasta, mutta ihmettelimme hieman kuinka joka puolelle oli laitettu betoniporsaita ja hidastetöyssyjä. Mitään erityistä turvatarkastusta siellä ei ollut. Täälläkin oli joitain pienempiä huvilaitteita lapsille. Kävimme syömässä viereisessä ostoskeskuksessa sijaitsevassa Vapianossa. Vahva suositus kyseiselle ravintolalle, mistä löytyi myös laaja valikoima gluteenittomia ruokia. Kyseisestä ravintolasta saa pastaa, pizzaa, risottoa ja salaatteja. Mennessäsi sisälle saat jonkinlaisen älykortin. Sen jälkeen valitset ruokalistalta mitä syöt ja menet kyseisen ruokalajin tiskille (jonoon). Esim. pizzat tilattiin viereiseltä tiskiltä kuin pastat. Tilatessasi annoksen kokki lataa tilatun annoksen ja juomat älykortille ja saat annoksen heti mukaan tiskiltä tai hakulaitteen, mikä hälyttää, kun annos on noudettavissa tilaamaltasi tiskiltä. Lähtiessäsi menet erilliselle kassalle ja annat älykortin myyjälle, joka rahastaa kortin ilmoittaman summan. Saattaa kuulostaa haasteelliselta, mutta oli tosi kätevä. Ruoka oli todella hyvää.

Potsdamer Platz: Ensimmäiset joulumarkkinat missä kävimme. Olimme täällä päivällä, joten jotain jäi tunnelmasta puuttumaan. Illalla varmasti hienompi kaikkine jouluvaloineen. Nämä markkinat olivat aika pienet ja ne levittäytyivät hajanaiselle alueelle. Täällä voi nauttia joulutunnelman lisäksi myös karusellista ja legendaarisesta n. 70 metriä pitkästä liukumäestä. Huhujen mukaan täältä olisi pitänyt löytyä myös curling- ja luistelurata, mitkä eivät kyllä meidän tielle osuneet.

Charlottenburg palace: Laaja Joulumarkkina-alue. Meille kävi niin hassusti, että meistä kukaan ei ymmärtänyt tarkistaa näiden markkinoiden aukioloaikoja. Nämä Joulumarkkinat aukeaa vasta klo 14 ja me olimme aikaisemmin liikenteessä, joten yksikään koju ei ollut vielä auki. Alueena Charlottenburgin linnan edusta on joulumarkkinoille todella upea. Mikäli nämä olisivat olleet auki, niin veikkaamme tämän torin nousua jopa kärkikolmikkoon suosikkilistallamme. Markkina-alueelle sai kävellä Charlottenburgin juna-asemalta noin 2km. Emme viitsineet enää kävellä takaisin, joten päätimme mennä bussilla Zoologischer Gartenin juna-asemalle, mikä oli pykälän verran lähempänä hotelliamme verrattuna Charlottenburgin asemaa. Ostbahnhofin ja Charlottenburgin asemien välillä oli noin kymmenkunta asemaa ja pysähdystä.

Tämä reissu oli meille kaikille ensimmäinen matka Saksaan ja myös ensimmäinen kerta, kun tutustuttiin joulumarkkinoiden ihmeelliseen maailmaan. Varmuudella uskallamme sanoa, että kipinä on syttynyt ja tulemme toivottavasti käymään joulutoreilla myös tulevaisuudessa. Minä ja siskoni ollaan istuttu joulureen kyydissä jo vuosia, mutta Väläys ei niin jouluihmisenäkin lämpesi joulutorien fiilikselle, että vielä me tehdään hänestäkin kunnon joulutonttu. 😉